Μορφές της Σύγχρονης Σκηνής

Κωδικός μαθήματος
04ΤΧ250
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Θεατρολογία
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι η πολύπλευρη προσέγγιση του καλλιτεχνικού και θεωρητικού έργου κορυφαίων μορφών που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη σκηνική τέχνη.

Αναμενόμενα Αποτελέσματα: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να:
●    έχουν εξοικειωθεί με τις τάσεις, τα ρεύματα, τις σχολές και τους κορυφαίους εκπροσώπους της σύγχρονης σκηνής
●    κατανοούν και να είναι σε θέση να προσεγγίζουν κριτικά μία σύγχρονη θεατρική δημιουργία
●    γνωρίζουν εις βάθος το έργο και την καλλιτεχνική προσφορά κορυφαίων μορφών του σύγχρονου θεάτρου
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
●    Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
●    Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
●    Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
●    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
●    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
●    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα εστιάζει στην παρουσίαση και ανάλυση του έργου και της καλλιτεχνικής προσφοράς
κορυφαίων μορφών της σύγχρονης σκηνής, με έμφαση στην ερμηνεία των σκηνικών τους δημιουργιών και του θεωρητικού τους έργου μέσα από αποσπάσματα παραστάσεων και θεωρητικά κείμενα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1. Εισαγωγή στη διεθνή σκηνική πράξη του 20ου και του 21ου αιώνα
2. Robert Wilson I
3. Robert Wilson II
4. Θεόδωρος Τερζόπουλος
5. Ariane Mnouchkine I
6. Ariane Mnouchkine II
7. Romeo Castellucci I
8. Romeo Castellucci II
9. Robert Lepage
10. Marina Abramovic
11. Jan Fabre
12. Pina Bausch
13. Δημήτρης Παπαϊωάννου
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

35

Πρόοδοι καιεκπόνηση τελικής εργασίας

90

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 Πρόοδοι κατά τη διάρκεια του εξαμήνου Τελική παρουσίαση
Γραπτή εργασία
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Artaud, Antonin (1992). Το θέατρο και το είδωλό του. Αθήνα / Γιάννινα: Δωδώνη.
•    Bablet, Denis (2008). Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας 1887-1914 (μετ. Δ. Κωνσταντινίδης). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
•    Drain, Richard (ed.-1995). Twentieth-century theatre. A sourcebook. London / New York: Routledge
•    Dusigne, Jean-François (επιμ.-2002). Από το Θέατρο Τέχνης στην Τέχνη του Θεάτρου: ανθολογία θεμελιακών κειμένων του 20ού αιώνα (μετ. Μάγια Λυμπεροπούλου), Πάτρα: ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.
•    Féral, Josette (1998). Mise en scène et Jeu de l’acteur: Entretiens 2. Montréal / Carnières : Editions Jeu/Editions Lansman.
•    Jomaron, Jacqueline (2009). Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας 1914-1940 (μετ. Δ. Κωνσταντινίδης). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
•    Kelleher, Joe & Ridout, Nicholas & Castellucci, Claudia & Guidi, Chiara & Castellucci, Romeo (2007). The Theatre of Socìetas Raffaello Sanzio. London / New York: Routledge.
•    Krasner, David (ed.-2008). Theatre in Theory, 1900-2000: An Anthology. Malden / Oxford / Carlton- Victoria: Blackwell.
•    Lehmann, Hans-Τhies (2006). Postdramatic Theatre (trans. Karen Jόrs-Munby). London / New York: Routledge.
•    Miller, G. Judith (2007). Ariane Mnouchkine. London / New York: Routledge.
•    Mitter, Shomit & Shevtsova, Maria (eds-2005). Fifty Key Theatre Directors. London / New York: Routledge.
•    Papalexiou, Eleni (2012), “The Body as Dramatic Material in the Theatre of Romeo Castellucci”, Utopia and Critical Thinking in the Creative Process (Besançon: Les Solitaires Intempestifs), 75–88.
•    Papalexiou, Eleni (2015), “The Dramaturgies of the Gaze: Strategies of Vision and Optical Revelations in the Theatre of Romeo Castellucci and the Socìetas Raffaello Sanzio”, στο Theatre as Voyeurism. The Pleasures of Watching, George Rodosthenous (ed.), London: Palgrave‒Macmillan, 50‒68.
•    Papalexiou, Eleni (2020), “Towards a Model of Digital Narration of the Creative Process of Performance”,
European Journal of Theatre and Performance, 2, 376‒423
•    Pavis, Patrice, (2007). La mise en scène contemporaine: Origines, tendances, perspectives. Paris: Armand Colin.
•    Picon-Vallin, Béatrice, (2009). Ariane Mnouchkine. Paris: Actes Sud-Papiers.
•    Βαροπούλου, Ελένη (2002). Το ζωντανό θέατρο: δοκίμιο για τη σύγχρονη σκηνή. Αθήνα: Άγρα.
•    Θεόδωρος Τερζόπουλος και Θέατρο Άττις: Αναδρομή, μέθοδος, σχόλια. (2000). Αθήνα: Άγρα, 2000.
•    Μνουσκίν, Αριάν (2011). Η τέχνη του τώρα. Αθήνα: Kοάν.
•    Παπαλεξίου, Έλενα (2009). Romeo Castellucci / Socìetas Raffaello Sanzio: Όταν ο λόγος μετατρέπεται σε ύλη. Αθήνα: Πλέθρον.
•    Πατσαλίδης, Σάββας (2004). Από την αναπαράσταση στην παράσταση. Σπουδή ορίων και περιθωρίων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
•    Σαμπατακάκης, Γιώργος (2007). Γεωμετρώντας το χάος: Μορφή και μεταφυσική στο θέατρο του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Αθήνα: Μεταίχμιο. 
•    Χατζηδημητρίου, Πηνελόπη (2010). Θεόδωρος Τερζόπουλος: Από το προσωπικό στο παγκόσμιο. Αθήνα: University Studio Press.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS338/